
صنعت هوانوردی علاوه بر ایجاد میلیونها شغل، به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها کمک میکند. این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آنها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاهها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز میشود.
به نقل از aviationfacts، صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل میدهد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سعید چلندری عنوان کرد که در سالی که گذشت فرودگاه امام خمینی جزو موفقترین فرودگاههای کشور به ویژه از نظر کسب درآمدهای پایدار و درآمدزایی در شهر فرودگاهی بود، به طوری که طی دو سال گذشته درآمد شهر فرودگاه امام ۶ برابر افزایش داشته است.
وی در خصوص طرحهای توسعهای شهر فرودگاهی با بیان این که این طرحها طبق برنامه در حال انجام است، اظهار کرد: «حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایهگذاری روی میز ماست که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن منتج به قرارداد شده است. این سرمایهگذاریها توسط بخش خصوصی هم در منطقه آزاد و هم در پهنه هوانوردی انجام شده و تا پیش از سال جدید عملیات اجرایی این پروژهها آغاز میشود».
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: ۲۰ سال از تاریخ بهرهبرداری از فرودگاه امام میگذرد، فرودگاهی که مطالعات آن مربوط به ۱۰ سال پیش از بهرهبرداری است. بر این اساس باید به فاز یک فرودگاه توجه جدی داشته باشیم و این مهم در دستور کار است؛ اکنون بازنگری و مطالعات آن آماده شده و از سال گذشته بهسازی را آغاز کردهایم.
وی اظهار داشت: تنها ترمینالی که پروازهای بینالمللی از آن انجام میشود ترمینال یک فرودگاه امام است که روزانه بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ پرواز بینالمللی از آن انجام میشود.
وی افزود: تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر اجرایی کردن فاز ۲ فرودگاه امام است، اما نوع قرارداد و این که اعتبارات آن از چه محلی تامین میشود، شاید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. همچنین شرایط جوی کمی سرعت کار را کُند کرده است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: باید بپذیریم در مقایسه با دیگر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، به دلیل کمتوجهی در گذشته و عدم ثبات مدیریتی در کلان فرودگاه کشور، همچنین تغییر سیاستها و تغییر دولتها، با یک عقبماندگی در توسعه فرودگاهی مواجهیم.
وی گفت: برنامه توسعه فرودگاه پنج ساله است و امیدواریم در مدت پنج سال بتوانیم به اقداماتی که در دستور کار بوده جامه عمل بپوشانیم تا شرمنده مردم نشویم.
مهدی باقری، کارشناس حملونقل، اظهار کرد: به دلیل قرارگیری ایران بر روی فلات مصرف سوخت هواپیما در نشست و برخاست نسبت به سایر فرودگاههای منطقه کمتر است. همچنین صنعت هوایی کشور با این که نسبت به سایر شیوههای حملونقل عمر کوتاهتر و ساختار پیشرفتهتری دارد، تا تحقق اهداف مطلوب خود فاصله طولانی دارد.
این کارشناس افزود: برای رونق فرودگاههای کشور بهویژه فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد، سه کار لازم است؛ اول آن که این شیوه حملونقلی از قیمتگذاری دستوری خارج شود و یارانه سوختی شرکتهای هواپیمایی مستقیما به مسافران پرداخت شود.
باقری ادامه داد: دوم آن که با کنار گذاشته شدن قیمتگذاری دستوری بلیت هواپیما، ورود سرمایه بخش غیردولتی به این صنعت هموارتر میشود و بدین ترتیب شاهد ورود ناوگان و افزایش ایمنی و کیفیت پروازها خواهیم بود.
این کارشناس حملونقلی با تشبیه صنعت هوایی کشور به زمین بکر و حاصلخیزی که هنوز در آن بذری کاشته نشده است، اقدام سوم را همکاری هوایی با کشورهای توسعه یافته در این حوزه عنوان کرد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش ۶ برابری درآمد فرودگاه امام در دو سال" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش ۶ برابری درآمد فرودگاه امام در دو سال"، کلیک کنید.