تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس

توسط یک شرکت فناور محقق شد؛

تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس

یک شرکت فناور موفق به تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات شده که در صنایع غذایی، دارویی و نظامی کاربرد دارند.

خبرگزاری علم و فناوری تازوما ـ حسین بوذری؛ شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی 19 آبان 1401 با هدف راه اندازی خط تولید ژلاتین، فروش و بازاریابی تاسیس شد.

این شرکت موفق به تولید ژلاتین از ضایعات فرآورده های دریایی در بلوم های مختلف صنایع غذایی، دارویی و نظامی شده که به صورت پایلوت و پودر در آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی ساخته شده است.

این پودر ژلاتین از ضایعات پروتیینی دریایی تولید شده که منجر به صادرات آن شده است.

پیمان آریایی دانشیار و عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، مدیر گروه صنایع غذایی و رییس مرکز رشد این دانشگاه آزاد، پژوهشگر و مخترع برتر استان مازندران است که مدیریت شرکت فناور «پارمیدا ژلاتین مازندران» را نیز برعهده دارد.

از تامین مواد اولیه واحد تولید کپسول ژلاتین تا درآمد های ارزی

آریایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری تازوما درباره تولید ژلاتین از سوی شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی و کاربردهای آن اظهار کرد: با توجه به اینکه طی دو دهه گذشته ژلاتین به دست آمده از ماهی و طیور رو به افزایش گذاشته، اما تولید تجاری ژلاتین پوست و استخوان طیور به دلیل بازده پایین آنها محدود بوده و در این زمینه ژلاتین ماهی به عنوان یک جایگزین بهتر برای ژلاتین های طیور و پستانداران از نقطه نظر های اخلاقی و مذهبی است.

وی عنوان کرد: این شرکت فناور 19 آبان 1401 به شماره ثبت 8884 و شناسه ملی 14011646595 با هدف راه اندازی خط تولید ژلاتین، فروش و بازاریابی تاسیس شد.

پژوهشگر و مخترع برتر استان مازندران بیان کرد: نتیجه دستاورد شرکت فناور، تولید ژلاتین از ضایعات فرآورده های دریایی در بلوم های مختلف مورد استفاده در تمامی صنایع غذایی، دارویی و نظامی بوده که این پودر ژلاتین به صورت پایلوت در آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی تولید شده است.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی افزود: همچنین موفق به تولید «پکتین» از ضایعات مرکبات شد ه ایم که از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه جات و سبزیجات تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس

رییس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد هایی داشته اید؟ چنین پاسخ داد: ژلاتین از ضایعات فرآورده های دریایی در بلوم های مختلف تولید می شود که مورد استفاده در تمامی صنایع غذایی، دارویی و نظامی است و می توان در سایر صنایع نیز از این پودر استفاده کرد.

آریایی، زمینه فعالیت، نوع محصول و خدمات شرکت فناور متبوع خود را اینگونه برشمرد: محصول «پودر ژلاتین» ارزش افزوده بالایی را با توجه به استفاده از ضایعات پروتیینی دریایی ایجاد می کند و منجر به افزایش صادرات محصولات غذایی با اصلاح فرمولاسیون ساخت آنها می شود، همچنین استفاده از ژلاتین خوراکی منجر به بهبود کیفیت فرمولاسیون و محصولات غذایی خواهد شد.

تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس

وی، با تاکید بر اینکه پودر ژلاتین خوراکی چون به صورت پایلوت تولید شده است، به تشریح رفع نیازهای این محصول از کشور اشاره و بیان کرد: تامین مواد اولیه واحد تولید کپسول ژلاتین، ایجاد درآمد های ارزی ناشی از صدور محصول ژلاتین به کشور های اسلامی، ایجاد ارزش افزوده بالا با توجه به استفاده از ضایعات پروتیینی دریایی، افزایش صادرات محصولات غذایی که با اصلاح فرمولاسیون ساخت آنها، با استفاده از ژلاتین خوراکی امکان بهبود کیفیت آنها میسر خواهد بود از جمله این مزیت هاست.

تجاری سازی محصولات فناور مانع مهاجرت نخبگان

رییس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی در ادامه توضیح داد: همچنین ایجاد فرصت های شغلی، امکان احداث و توسعه صنایع شیمیایی که برای تولید آنها الزاماً باید از ژلاتین استفاده کرد، خودکفایی در امر تولید محصول از دیگر مزیت های پودر ژلاتین خوراکی به شمار می رود.

آریایی با تاکید بر اینکه یک واحد صنعتی تولید ژلاتین از پوست ماهی برای نخستین بار در کشور راه اندازی کردیم، افزود: البته این «ژلاتین» در مرحله پایلوت قرار دارد و از مرحله آزمایشگاهی با موفقیت خارج شده است.

این دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی مطرح کرد: مسیولان باید از مراکز و نهادهای مربوط با ماموریت شان حمایت لازم را داشته باشند، دراینصورت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان خواهند توانست طرح های خود را بدون دغدغه پیش ببرند و در راستای حرکت کشور به سمت نوآوری و دانش بنیان تاثیر مستقیمی می گذارند.

تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس

وی یادآور شد: درصورتی که بتوانیم همکاری لازم برای دریافت بودجه مدنظر درراستای پیاده سازی طرح های فناور به صورت نیمه صنعتی و صنعتی داشته باشیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

رییس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی در پاسخ به این سوال که برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه چه پیشنهادی ارایه می کنید؟ گفت: حمایت و تشویق افراد صاحب ایده فناورانه به سمت ایجاد شرکت های کوچک و متوسط، ایجاد زمینه شکوفایی و حمایت از خلّاقیت، نوآوری و کارآفرینی در استان مازندران، حمایت از ایجاد شرکت هایی که با شناسایی مزیت ها و توانمندی های محلی به توسعه مشاغل خانگی و تولید و فروش محصولات آنها کمک می کنند، از جمله این پیشنهادهاست.

آریایی همچنین متذکر شد: بسترسازی برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب درراستای جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی، تامین مکان، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای رشد کیفی شرکت های کوچک و متوسط تجاری، جذب صاحبان ایده و افراد خلّاق در منطقه به خصوص در زمینه تجارت و بازرگانی، تجاری سازی نتایج تحقیقات کاربردی و تولید ثروت هم می تواند منجر به رشد و شکوفایی مراکز رشد شود.

وی، تبدیل دستاورد های پژوهشی به طرح های کارآفرین و ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلّاقیت نیرو های محقق جوان مبتکر هم در توسعه مراکز رشد بسیار موثر است، از سویی کمک به رونق اقتصاد استان مازندران از طریق تجاری سازی محصولات و فرآیند های فناوری قابل عرضه به بازار می تواند به کاهش مهاجرت نخبگان از منطقه با حمایت از طرح های آنها منجر شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تولید «ژلاتین» و «پکتین» از ضایعات فرآورده های دریایی و مرکبات + فیلم و عکس"، کلیک کنید.