واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان – خبرگزاری تازوما | اخبار ایران و جهان

واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان - خبرگزاری تازوما | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار تازوما، گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به گزارش خبرگزاری تازوما با عنوان دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است:

در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز 25 اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال 1403 تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تامین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تامین ایران خودرو که برای تولید برنامه ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تامین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش گذاری و تامین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا 25 اسفندماه سال 1402، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودروهای دیگر مانند سورن پلاس، پژو 207 و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می رسد مصرف کنندگان نهایی بوده اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال 1401 و نه سال گذشته، 800 هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته اند که بخش قابل توجهی از تقاضاها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استانداردهای 85 گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت بندی تمامی تقاضاها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال 1402 بخش زیادی از تقاضاها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال 1403 شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال 1402 بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استانداردهای 85 گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

طبق روال گذشته، تمامی خودروسازان بهای تمام شده تولید انواع محصولات خود را به مراجع ذی ربط ارایه می کنند تا نسبت به نرخ تورم موجود و هزینه های تولید به روزآوری شود. پارس نیز به عنوان زیان ده ترین محصول از این قاعده مستثنا نبوده و بر اساس دستورالعمل های شورای رقابت و طبق مجوزهای دریافتی از سوی مراجع ذی ربط نسبت به اصلاح قیمت آن اقدام شده است. همان طور که در بخش نامه اولیه سامانه یکپارچه نیز تاکید شده، تمامی خودروهایی که در این سامانه اولویت بندی شده اند بر اساس قیمت روز کارخانه تحویل مشتریان خواهد شد و به روزآوری قیمت پارس نیز خارج از این دستورالعمل نبوده است.

توضیحات خبرگزاری تازوما

به گزارش خبرگزاری تازوما، همانطور که ایران خودرو در این جوابیه اشاره کرده مقرر بود تولید پژو پارس تا پایان سال 1402 متوقف شود در این صورت چرا این شرکت در زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه (بهار سال 1402)، موعد تحویل پژو پارس را زمستان 1402 عنوان کرد وقتی زمان تحویل زمستان 1402 اعلام می شود یعنی شرکت خودروساز پیش بینی می کرد که می تواند به اندازه ثبت نام کنندگان پژو پارس تولید و تحویل دهد؛ از سویی دیگر به صورت معمول 2 یا 3 ماه قبل از موعد تحویل خودرو، خودروساز اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان می کند اما در این مورد و در حالی که ایران خودرو موعد تحویل بخشی از پژوپارس ها را زمستان 1402 اعلام کرده بود با این حال از ارسال فراخوان سرباز زد.

خبرگزاری تازوما منکر زیاندهی خودروسازان و فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار که منجر به شکل گیری تقاضاهای سوداگرایانه شده، نیست ولی اصل مطلب این است که وقتی ایران خودرو واقف به مشکلات پژو پارس بوده و حتی طبق ادعای سازمان ملی استاندارد از ماه ها قبل نیز مطلع شده بود که تولید این خودرو باید تا پایان سال 1402 متوقف شود، بنا به چه علتی اقدام به تعیین بازه زمانی زمستان 1402 برای تحویل خودرو کرد و در این بازه نیز خودروها ثبت نامی را تحویل متقاضیان نداد.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی های رسانه ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می کردند که خبرگزاری تازوما در گزارش های مختلفی به این موضوع پرداخت. اما متاسفانه آنچه که در مطالب مطرح شده از سوی این دو نهاد مورد غفلت واقع شد، حقوق مصرف کننده بود. مصرف کننده ای که با اعتماد به سیاست گذار اقدام به انسداد 100 میلیون تومان کرد تا با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه بخرد اما طی چند ماه و به صورت مستمر مورد هجوم بمباران اخبار ضد و نقیض قرار گرفت.

خبرگزاری تازوما در گزارش دیگری به وضعیت ناگوار سامانه یکپارچه که در نهایت منجر به افزایش نااطمینانی بین تولیدکننده و مصرف کننده شد نیز خواهد پرداخت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان – خبرگزاری تازوما | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان – خبرگزاری تازوما | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.