علائم پایین بودن MCHC در آزمایش خون چیست؟

MCH در آزمایش خون چیست؟ علت پایین و بالا بودن MCH

اصطلاح mchc در آزمایش خون یک واژه مخفف به معنی میانگین هموگلوبین گلبولی است. به عبارت دیگر، این آزمایش به میانگین مقدار هموگلوبین موجود در هر گلبول قرمز اشاره دارد. هموگلوبین که پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است، اکسیژن را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که MCH در آزمایش خون چیست و نتایج آن چگونه تفسیر می‌شود، این مقاله را تا انتها بخوانید.

علائم پایین بودن MCHC در آزمایش خون چیست؟

منظور از MCH در آزمایش خون چیست؟

ام سی اچ در آزمایش خون میانگین هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد. این تست با ۲ پارامتر دیگر، یعنی حجم متوسط گلبول‌های قرمز (MCV) و میانگین غلظت هموگلوبین گلبول‌های قرمز (MCHC)، مرتبط است. گاهی‌اوقات از این سه شاخص تحت عنوان شاخص‌ گلبول‌های قرمز خون یاد می‌شود.

نتایج MCH بازتاب‌دهنده نتایج MCV هستند. چون گلبول‌های قرمز بزرگتر هموگلوبین بیشتری دارند و گلبول‌های قرمز کوچکتر حاوی مقدار کمتری از این ماده هستند.

MCH شباهت زیادی به MCHC دارد، اما نباید با آن اشتباه گرفته شود. تفاوت بین MCH و MCHC در این است که در شاخص MCHC حجم یا اندازه گلبول‌های قرمز در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که در MCH این اطلاعات لحاظ نمی‌شوند.

چگونه میزان MCH تعیین می‌شود؟

میزان MCH در خون به عنوان بخشی از پنل شمارش کامل خون (CBC) تعیین می‌شود. پزشک درخواست آزمایش CBC‌ می‌دهد تا شما از نظر ابتلا به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مورد غربالگری قرار بگیرید. از شایع‌ترین بیماری‌ها می‌توان به کم‌خونی و عفونت اشاره کرد. آزمایش CBC وضعیت گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها را ارزیابی می‌کند.

تست MCH در آزمایش خون با استفاده از تجزیه و تحلیل گلبول‌های قرمز محاسبه می‌شود. در حقیقت، برای محاسبه آن لازم است میزان هموگلوبین در حجم معینی از خون بر تعداد گلبول‌های قرمز موجود در آن تقسیم شود.

چه زمانی باید آزمایش MCHC خون داد؟

از سؤالات مهمی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که هدف از انجام آزمایش MCHC چیست و چه زمانی پزشک این آزمایش را تقاضا می‌کند؟ بهتر است بدانید که این آزمایش بخشی از آزمایش CBC است و برای بررسی موارد زیر انجام می‌شود:

  • چکاپ کامل بدن
  • تشخیص یک بیماری مانند اختلالات خونی
  • درمان بیماری
  • پیگیری‌های بعد از درمان و بررسی اثربخشی روش درمانی به کار برده‌شده.

دلایلی که ممکن است پزشک را مایل به بررسی هدفمند MCHC در آزمایش خون کند، می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • هنگامی‌که هر یک از علائم آنمی مثل خستگی، پوست رنگ‌پریده و سرگیجه در فرد دیده‌ شود.
  • هنگامی‌که پزشک به دنبال دلایل مختلف آنمی باشد.

علت افزایش MCHC چیست؟

مهم ترین علت بالا بودن MCHC، اسفیروسیتوز ارثی است که گلبول های قرمز تغییر شکل داده و کره ای می شوند. در این بیماری گلبول های قرمز بسیار شکننده اند و طحال بزرگ است.

علائم بالا بودن MCH خون

اگر MCH در آزمایش خون بالا باشد، ممکن است دچار علائم زیر شوید:

    تنگی نفس

    درد قفسه سینه

    خستگی یا ضعف بدنی

    پوست زرد رنگ یا رنگ‌پریده

    سردرد

اگر به دلیل کمبود ویتامین B12 دچار کم‌خونی شده باشید، احتمالا علائم زیر را تجربه می‌کنید:

    احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست‌ها و پاها

    حالت تهوع و استفراغ

    نفخ

    علائم روانی از جمله افسردگی و سردرگمی

در صورتی که کمبود فولات علت کم‌خونی باشد، ممکن است علائم زیر رخ دهند:

    اسهال

    کاهش اشتها

    تحریک‌پذیری

    زبان صاف و حساس

علت کاهش MCHC چیست؟

از جمله علل کاهش غلظت هموگلوبین در گلبول های قرمز می توان به کمبود آهن یا اختلال در جذب آهن در بیماری های مختلفی نظیر سلیاک اشاره کرد. همچنین علل دیگری نظیر همولیز، از دست دادن خون، مسمومیت با سرب، عفونت با کرم های قلابی و بعضی سرطان ها نیز ممکن است باعث کاهش mchc شوند.

علائم پایین بودن MCH خون

در ابتدا، بیشتر افراد با سطوح پایین MCH هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. اما اگر سطح MCH به شدت کم شود یا میزان آن برای مدت طولانی در سطوح پایین باقی بماند، علائم شروع به ظاهر شدن می‌کنند. این علائم احتمالا شامل موارد زیر هستند:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • ضعف یا خستگی مداوم
  • پوست زرد یا به شدت رنگ‌پریده
  • سردرد
  • سرگیجه

درمان سطوح غیر طبیعی MCH

درمان این عارضه به علت بروز آن بستگی دارد. در ادامه به تعدادی از رایج‌ترین راه‌کارهای درمانی اشاره می‌کنیم.

۱. درمان MCH پایین

اگر علت پایین بودن MCH در آزمایش خون به فقر آهن مربوط باشد، باید غذاهای غنی از آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مکمل بخورید. البته گاهی‌اوقات ممکن است آهن تزریقی توصیه شود. در موارد خاص، برای مثال زمانی که علائم شدید هستند یا خون زیادی از دست رفته است، به تزریق خون نیاز پیدا می‌کنید.

تصویری از پزشکان برتر تخصص

مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان خون و آنکولوژی

دریافت نوبت

۲. درمان MCH بالا

درمان کم‌خونی‌ ناشی از کمبود ویتامین B12 یا فولات معمولا با تغییر سبک زندگی انجام می‌شود. به عنوان مثال، افزودن غذاهای غنی از ویتامین B12 و فولات به رژیم غذایی می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین پزشک ممکن است مصرف مکمل‌های غذایی خوراکی را توصیه کند. البته اگر در جذب ویتامین B12 مشکل داشته باشید، باید تحت نظر پزشک از مکمل تزریقی استفاده کنید.

یک مرد جوان در مطب پزشک بسته به علت غیر طبیعی بودن سطح MCH‌، پزشک درمان مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

کلام پایانی

درمان سطوح غیر طبیعی MCH در آزمایش خون به میزان تفاوت آن‌ با محدوده نرمال و علت بروز این مشکل بستگی دارد. خوشبختانه، بیشتر افراد با تغییر رژیم غذایی خود می‌توانند سطح MCH را به محدوده طبیعی برگردانند. البته بعضی از افراد هم ممکن است به مکمل‌های غذایی خوراکی و تزریقی یا سایر راه‌کارهای درمانی نیاز داشته باشند.

اگر در مورد نتیجه تست MCH خود نگران هستید، حتما با پزشک عمومی درباره آن صحبت کنید. پزشک تنها فردی است که می‌تواند ضرورت درمان را مشخص کند یا شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد.

سوالات متداول

MCH در آزمایش خون باید چند باشد؟

 

محدوده نرمال این تست از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر و در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. اما معمولا مقدار نرمال آن بین ۲۷ تا ۳۱ در نظر گرفته می‌شود.

پایین بودن MCH نشانه چیست؟

کم‌خونی فقر آهن، تالاسمی، کم‌خونی میکروسیتیک و کم‌خونی سلول داسی شکل باعث کاهش MCH در آزمایش خون می‌شوند.

چرا MCH افزایش می‌یابد؟

از دلایل افزایش MCH می‌توان به کمبود ویتامین B12 و فولات، بیماری‌های کبدی، پرکاری تیروئید، نوشیدن مداوم الکل، عوارض ناشی از سرطان‌های خاص و عوارض ناشی از عفونت اشاره کرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علائم پایین بودن MCHC در آزمایش خون چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علائم پایین بودن MCHC در آزمایش خون چیست؟"، کلیک کنید.