طرز تهیه دمنوش بذر کتان برای لاغری

تخم کتان علاوه بر استفاده خوراکی، از این گیاه یا دانه در مصارف صنعتی نیز استفاده زیادی می شود. به عنوان مثال روغن کتان یکی از روغن های خشک کننده می باشد که در لاک ها و یا حتی رنگ ها استفاده می شود. بذر کتان به عنوان کنجاله خوراک دام نیز استفاده می شود و محصولی دوستدار طبیعت است .طبع بذر کتان معمولاً سرد و شناور است و به دلیل حجم بالای روغن در آن، سبب تسکین التهابات داخلی و خارجی بدن می شود. همچنین، بذر کتان حاوی فیبر قابل حل بوده که در کاهش کلسترول خون، بهبود عملکرد روده و سلامت قلب و عروق مفید است.

طرز تهیه دمنوش بذر کتان برای لاغری

در هنگام مصرف، برای بهبود جذب تغذیه ای بذر کتان بهتر است آن را آسیاب کرده و در مواد غذایی مختلف مانند ماست، دسر و سالاد استفاده کنید. البته، مصرف بیش از حد بذر کتان به دلیل محتوای قابل توجه فیبر، ممکن است منجر به مشکلات هضمی مانند گاز و نفخ شود. دمنوش بانوان از پر خاصیت ترین دمنوش های موجود در بازار است.

این دانه یکی از قویترین دانه های دارویی است که خواص بسیار زیادی دارد. در ادامه به برخی از خواص تخم کتان می پردازیم؛

  • پیشگیری از سرطان،
  • درمان گُر گرفتگی،
  • بهبود عملکرد کلیه،
  • کاهش کلسترول خون،
  • کنترل وزن،
  • جلوگیری از پوکی استخوان،
  • پیشگیری از سکته قلبی،
  • کمک به سلامت پوست و مو.

آنتی اکسیدان موجود در این دانه باعث نابودی رادیکال های آزاد می شود و از بروز انواع بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. از مواد مغذی که در این دانه گیاهی و دارویی وجود دارد می توان به پروتیین، فیبر، کلسیم، چربی، کربوهیدرات، منیزیم، پتاسیم و فولات نام برد. ویتامین B6، زینک و آهن نیز در این دانه پر خاصیت وجود دارد.

یکی از مواردی که شاید کمتر به ذهنتان خطور کرده باشد، تاثیر شگفت انگیز است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به لینک قبل مراجعه کنید.

خواص بذر کتان برای پوست و مو

آنتی اکسیدان و ویتامین E موجود در این دانه باعث نابودی رادیکال های آزاد در بدن می شود و خواص ضدپیری دارد. اگر پوستی زبر و پوسته پوسته و حساس دارید می توانید با استفاده از بذر کتان تمام این مشکلات را از بین ببرید. در نهایت این دانه برای داشتن پوستی شفاف و یکدست که کاملا نرم و مرطوب باشد بسیار ضروری می باشد.

تخم کتان برای چاقی صورت

اگر افراد روزانه به اندازه نصف قاشق چای خوری به مدت 6 هفته بذر تخم کتان مصرف کنند بعد از این مدت پوست آنها آبرسانی شده و بسیار با طراوت خواهد شد. در واقع اسیدهای چرب امگا 3 باعث جذب آب به سلول های پوستی می شوند و تمام چین و چروک ها را از بین می برند. به همین دلیل از بذر کتان برای چاقی صورت نیز استفاده می شود.

استفاده از تخم کتان برای لاغری

فیبر موجود در دانه کتان موسیلاژ نام دارد که در اثر ترکیب با آب به ماده ای ژله ای تبدیل می شود و روند هضم مواد غذایی را کند می کند. با کند شدن تخلیه معده گرسنگی به تعویق می افتد و فرد احساس سیری می کند؛ از همین رو از تخم کتان برای لاغری بسیار استفاده می شود. این دانه نفخ شکم را به صورت کامل از بین خواهد برد و یبوست را نیز ریشه کن می کند در نتیجه باعث کوچک تر شدن شکم می شود. برای افزایش سوخت و ساز بدن و حذف چربی های مضر بدن این دانه بسیار کاربردی و ایده آل می باشد.

پیشنهاد ویژه: یک روش کاملا موثر با کمترین عوارض برای افرادی که اضافه وزن بالایی دارند ، انجام انواع عمل لاغری است که پرکاربردترینِ آنها یا هستند و حتما باید توسط  انجام شود.

طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری شکم

طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری شکم به نحوی است که باید آن را پودر کرده و یا به صورت دمنوش استفاده کنید. پودر این دانه دارای کالری بیشتری نسبت به دانه کتان می باشد بنابراین دانه کتان آسیاب شده برای لاغری شکم مناسب نمی باشد. بهترین راه مصرف برای افراد استفاده از دم کرده تخم کتان می باشد که می تواند برای آن ها بسیار پر فایده باشد. توجه داشته باشید که روغن کتان را نباید بر روی حرارت قرار دهید زیرا سریعا اکسایش پیدا می کند. تنها بر روی مواد غذایی که نیازی به حرارت نداشته باشند می توانید از آن استفاده کنید. اگر از دم کرده تخم کتان بخواهید استفاده کنید باید روزی 2 فنجان از آن را مصرف کنید. در صورتی که بخواهید از پودر شده آن استفاده کنید، باید در وعده های صبحانه و ناهار برای کاهش اشتها و کنترل هضم غذا میل کنید. در کنار آن از رازیانه هم میتوان استفاده کرد و از خواص دمنوش رازیانه دکتر بیز استفاده کافی را ببرید.

تخم کتان را می توان به مدت یکسال در ظرف سر بسته و در جای خنک نگهداری کرد. توجه به این نکته ضروری است که آسیاب شده آن را در فریزر و تنها به مدت 6 ماه نگهداری کنید.

مضرات تخم کتان

در کنار تمام فواید دانه کتان باید به مضرات آن نیز پرداخته شود تا افراد با دیدی باز به سراغ مصرف آن روند. از مضرات تخم کتان می توان به اسهال، حالت تهوع، درد شکم و انسداد روده اشاره کرد. این عوارض زمانی به سراغ افراد می آید که در مصرف این دانه زیاده روی یا از دانه های خام و نارس استفاده کرده باشند. این دانه حاوی مواد غیر مغذی است که باعث اختلالات کمبود ید در بدن می شود. همچنین اسید فیتیک موجود در تخم کتان مانع جذب کلسیم، منیزیم، مس، روی و آهن در بدن خواهد شد.

مضرات مصرف بذر کتان برای کبد

بذر کتان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، پروتیین و فیبر است و مصرف آن به عنوان یکی از مواد غذایی سالم و مفید شناخته شده است. در صورت استفاده در حد مصوب و توصیه شده، مصرف بذر کتان برای کبد مضر نیست.

با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد بذر کتان ممکن است موجب افزایش سطح آلفا-فتوپروتیین در بدن شود که ممکن است باعث اختلال در عملکرد کبد شود. همچنین مصرف بیش از حد بذر کتان می تواند باعث افزایش مشکلات گوارشی و عوارض دیگری نظیر اسهال، سوء هاضمه و کاهش جذب مواد غذایی شود.

بنابراین بهتر است که قبل از مصرف بذر کتان و هر نوع مواد غذایی دیگر، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. همچنین مهم است که مصرف بذر کتان را با توجه به رژیم غذایی خود تنظیم کنید و به مقدار مصوب و مناسب باشد.

موارد منع مصرف این دانه

برخی از افراد با مصرف این دانه دچار مشکلاتی می شوند و نباید از آن استفاده کنند. افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند از مصرف دانه کتان منع شده اند چرا که ممکن است خونریزی آن ها را شدیدتر کند. همچنین افرادی که دچار انسداد روده و مری هستند نیز نباید از این دانه گیاهی استفاده کنند. سایر افرادی که نباید این ماده را مصرف کنند عبارتند از:

  • خانم های باردار و یا شیرده،
  • افراد دیابتی،
  • کسانی که اندومتریوز یا توده های رحمی دارند،

تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل به یکی از دغدغه های افراد تبدیل شده است. شما هم ممکن است روش های مختلفی برای لاغری خود امتحان کرده باشید و به نتیجه دلخواه خود نرسیده باشید. تخم کتان یک مکمل سالم برای رژیم غذایی است که می تواند در کاهش وزن و از بین بردن چربی های شکم بسیار موثر باشد. این دانه های خوراکی سرشار از فیبر هستند و علاوه بر تاثیر آنها در لاغری، برای سلامتی شما هم بسیار مفید هستند.   از خواص دمنوش مفرح بیز به  شادی و نشاط شما کمک به سزایی میکند.

طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم

فواید و خواص بذر کتان بر هیچکس پوشیده نیست؛ این دانه های خوراکی که هزاران سال است در طیف وسیعی از مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از قدیمی ترین محصولات زراعی جهان است که در دو نوع طلایی و قهوه ای (قرمز) یافت می شود. بذر کتان حاوی مواد مغذی بسیاری نظیر کربوهیدرات، فیبر، پروتیین، تیامین، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، سلنیوم، روی، ویتامین B6، آهن، فولات، اسیدهای چرب امگا3 و منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است که بصورت دانه خوراکی، پودر، روغن، قرص، کپسول و آرد مورد استفاده قرار می گیرد.

.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طرز تهیه دمنوش بذر کتان برای لاغری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طرز تهیه دمنوش بذر کتان برای لاغری"، کلیک کنید.