عضو هییت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با تازوما مطرح کرد؛
حکیم زاده گفت: ضعف مهارت های سواد پایه خواندن، نوشتن و زبانی به عنوان آسیبی همگانی در جهان شناخته شده که به عنوان مقدمه های بعدی در یادگیری و خلاق است.
رضوان حکیم زاده، عضو هییت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری تازوما در پاسخ به این سوال که چرا پژوهش در دوران مدرسه به دانش آموزان آموزش داده نمی شود؟ اظهار کرد: لازمه داشتن پژوهشگران موفق در دانشگاه ها نیازمند شکل گیری تفکر پژوهشی در دانش آموزان است.
وی با بیان اینکه مقدمه داشتن پژوهشگران موفق از مدارس آغاز می شود، تاکید کرد: هر چقدر برنامه های درسی بر حافظه محوری تاکید داشته باشند دانش آموزان کمتر این مباحث را فرا می گیرند، اما هر چقدر روش های آموزش در مدارس بتواند دانش آموزان را کنجکاو و پرسشگر بار بیاورد در بدو ورود به دانشگاه با نگاه نقادانه و روحیه پژوهشگری در معرض یافته های علمی قرار خواهند گرفت تا به رونق پژوهش های کاربردی و مسیله محور در جامعه کمک کنند.
لزوم بازنگری برنامه های درسی با نگاه تلفیقی
معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره بازنگری محتوای برنامه های درسی آموزش و پرورش گفت: برنامه های درسی آموزش و پرورش قطعا باید بازنگری شوند؛ چرا که در عصری زندگی می کنیم که برنامه های درسی وارد هر حوزه ای به خصوص آموزش شده است؛ بنابراین ادامه مسیر ها و روش های گذشته کمک کننده نخواهند بود و حتما باید با نگاه تلفیقی برنامه های درسی را تدوین کنیم تا دانش آموزان علاوه بر یادگیری مفاهیم علمی، مهارت های نرم را هم که لازمه موفقیت در زندگی و پرورش و تفکر انتقادی و حل مسیله است را فرا بگیرند.
افزایش سطح سواد دانش آموزان در عصر تکنولوژی
حکیم زاده با اشاره به سطح سواد دانش آموزان و معلمان اظهار کرد: با یک جواب کلی نمی توان سطح سواد دانش آموزان و معلمان را ارزیابی کرد؛ اما با وجود فناوری ها و تکنولوژی های پیشرفته قطعا دانش آموزان نسبت به گذشته در برخی از زمینه ها سطح سواد بالاتری دارند، کماکان اینکه در بعضی از حوزه های فناوری به نسبت بزرگتر ها حتی معلمان سواد بیشتری دارند.
وی ادامه داد: ضعف مهارت های سواد پایه خواندن و نوشتن و زبانی به عنوان آسیب همگانی در سطح جهان شناخته شده که به عنوان مقدمه های بعدی و مقدمه های یادگیری و خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و معلمان هم متناسب با شرایط موجود توانمندی های خود را ارتقا دهند و مجهز به دانش، نگرش و مهارت هایی شوند که کمک کنند، تدریس فعال آنها باشد تا بیشتر از اینکه در نقش دانای کل فقط مهارت هایی را به دانش آموزان منتقل می کنند، تسهیل گر فرصت های یادگیری هایی باشند که دانش آموزان با آموختن روش های جست و جوگری و روش های حل مسیله بتوانند سازندگان دانش خود باشند.
تدوین برنامه خوانا برای تقویت مهارت های زبانی
عضو هییت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: برنامه خوانا برای تقویت مهارت های زبانی خواندن و نوشتن و شنیدن و آموزش مهارت های برنامه نویسی و سواد دیجیتال با توجه به اقتضایات فناوری جدید تدوین شده تا دانش آموزان به جای اینکه استفاده کنندگان برنامه های فناوری باشند، بتوانند خلق کنندگان خلاق فرصت های یادگیری از طریق فناوری ها باشند و سواد کامپوتری داشته باشند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضعف جهانی دانش آموزان در مهارت های سواد پایه ای+ فیلم" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضعف جهانی دانش آموزان در مهارت های سواد پایه ای+ فیلم"، کلیک کنید.