برنامه هفتم توسعه در ابتدای سال گذشته از طرف دولت تقدیم مجلس شد و سپس برای بررسی به شورای نگهبان رفت اما هنوز به صورت نهایی تصویب و جهت اجرای رسمی به قانون تبدیل نشده است. این در حالی است که باید از ابتدای امسال برنامه هفتم اجرا شود و برودجه 1403 نیز بر اساس برنامه بسته شده است.
به گزارش تازوما، دوره زمانی برنامه ششم توسعه، اسفند 1400 به پایان رسید و مطابق قانون برنامه هفتم توسعه باید از فروردین 1401 به مرحله اجرا درمی آمد. این برنامه می بایست تا خرداد ماه 1400 تصویب و به قانون تبدیل می شد تا قانون بودجه 1401 بر مبنای برنامه هفتم تدوین و به تصویب مجلس برسد. اما این اتفاق نیفتاد و برنامه ششم برای دو سال تمدید شد و عملا کشور برای دو سال متوالی بدون برنامه جدید باقی ماند و تا امروز برنامه هفتم توسعه هنوز به تصویب نهایی نرسیده و به بیان دقیق تر به قانون تبدیل نشده است.
برنامه هفتم که از آن به عنوان چهارمین سند چشم انداز بیست ساله کشور یاد می شود، در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1402 رونمایی شد و از سوی رییس جمهور برای تصویب به مجلس ارسال شد.
این لایحه هشتم خرداد 1402 در دولت سیزدهم تصویب و در 28 خرداد توسط رییس جمهور مشتمل بر 24 فصل، 58 زیر فصل، 118 ماده، 408 بند، 86 جز و 55 تبصره به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و فرآیند رسیدگی به آن بر اساس ماده 180 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ابتدای تیر ماه در کمیسیون تلفیق آغاز شد و نمایندگان مجلس از سوم مهرماه درصحن علنی مجلس شروع به بررسی آن کردند و در نهایت بررسی این لایحه در تاریخ یکم آذرماه به پایان رسید و جهت تطبیق با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال گردید.
پس از برگزاری 54 جلسه فشرده و پیاپی که بعضا در سه نوبت صبح، ظهر و شب صورت گرفت، بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در اواخر دی ماه سال 1402 در شورای نگهبان به پایان رسید.
براساس گفته کارشناسان، از برنامه اول تا برنامه ششم توسعه انسجام موضوعی دقیقی دیده نمی شود. با این حال، حسن برنامه هفتم از حیث تدوین در این است که در ابتدای هر فصل یک جدول سنجه ای وجود دارد و در مواد بعدی به طوری ریل گذاری انجام می شود که این اعداد قابلیت تحقق پذیری بیشتری در قیاس با برنامه های پیشین داشته باشند.
چشم انداز کلی برنامه هفتم
لایحه برنامه هفتم توسعه دارای فصل های مختلف در حوزه های گوناگون است. مسایل اقتصادی، حوزه اشتغال، تنظیم گری در حوزه بودجه، مسایل زیرساختی، پروژه های کلان، مسایل مربوط به حوزه حمل و نقل و ترانزیت، اصلاح ساختار اداری و مسایل فرهنگی در این لایحه دیده شده است.
از جمله اهداف اقتصادی این برنامه هفتم می توان به رشد اقتصادی هشت درصدی، متوسط رشد صادرات نفتی 12٫4 درصدی، متوسط رشد صادرات غیرنفتی 22٫6 درصدی، متوسط رشد نقدینگی 20٫4 درصدی و در سال پایانی برنامه رشد 13٫8 درصدی اشاره کرد.
بر اساس این برنامه، برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی و حفظ ظرفیت فعلی، به سرمایه گذاری حدود 250 میلیارد دلاری نیاز است.
حقوق و سن بازنشستگی
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه هفتم توسعه، ضریب حقوق بازنشستگان در طول سه سال اول اجرای قانون برنامه هفتم به میزانی افزایش پیدا خواهد کرد که حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق شاغلان برسد.
تا امروز، اظهارنظرهای متفاوتی درباره زمان اجرای قانون بازنشستگی از سوی مقامات مسیول در کشور بیان شده است، اما اخیرا وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که این قانون از سال 1405 اجرا خواهد شد، اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر با چالش ناترزی صندوق های بازنشستگی روبرو هستیم، چرا زمان اجرای قانون بازنشستگی به سال 1405 موکول شده است؟
تلاش برای رفع ناترازی ها
آنچه به عنوان لایحه برنامه هفتم توسعه تنظیم و رونمایی شده است، نگاهی اساسی به حل ناترازی های کشور دارد. ناترازی های مهمی که در زمینه بودجه عمومی دولت با آن روبرو بوده و مستلزم اصلاح ساختار بودجه کشور است. ناترازی های بخش پولی و بانکی کشور که مستلزم اصلاح نظام بانکی و افزایش اختیارات بانک مرکزی است. ناترازی که در حوزه صندوق های بازنشستگی در قالب یک پدیده مخاطره آمیز وجود دارد و هرچه زودتر باید آن را تدبیر کرد.
همچنین ناترازی بزرگی در حوزه تامین انرژی در کشور وجود دارد و در یک دهه گذشته با این ناترازی ها در حوزه نفت و گاز فرآورده های نفتی و غیره مواجه هستیم که با توجه به افزایش مصرف سالانه این ناترازی ها در حال تشدید شدن است.
مهار پایدار تورم
گفتنی است؛ طبق ماده 56 فصل سوم برنامه هفتم توسعه، به منظور ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت ها و نرخ ارز اقداماتی به شرح زیر پیشنهاد شده است.
الف – بانک مرکزی به عنوان مسیول اتخاذ و اجرای سیاست پولی و پیگیری هدف مهار مکلف است با همکاری دستگاه های ذیربط و با استفاده از ابزارهای سیاستگذاری پولی از جمله کنترل رشد نقدینگی به گونه ای اقدام نماید که در پایان برنامه نرخ تورم تک رقمی شود.
ب – بانک مرکزی به عنوان مسیول سیاستگذاری ارزی کشور موظف است، اختیار هر نوع مداخله ارزی و ریالی در بازارهای ارز و طلا را داشته و می تواند به روش های مختلف در کلیه بازارهای ارز و طلا، مداخله و نسبت به خرید یا فروش ارز و طلا، اوراق بهادار مبتنی بر ارز و طلا یا مشتقات آن ها اقدام نماید.
ج – دستگاه های اجرایی موضوع ماده 1 قانون، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی، صرافی ها و کلیه صادر کنندگان (حقیقی و حقوقی) شامل دولتی، عمومی و خصوصی، موظفند کلیه اطلاعات و جریان درآمدی موجود و آتی خود را تحت ضوابط و مطابق با شیوه ای که بانک مرکزی مشخص می کند در اختیار این بانک قرار دهند و در رابطه با زمان و میزان عرضه و نحوه آن با هماهنگی بانک مرکزی عمل نمایند. جزییات این امر بر اساس شیوه های بانک مرکزی تعیین خواهد شد و کلیه دستگاه ها و وزارتخانه ها مکلفند شرکت های تابعه را موظف به اجرای دستورات بانک مرکزی در این خصوص نموده و مسیولیت عدم همکاری هر یک از شرکت ها و نهادهای تابعه، علاوه بر اشخاص مزبور با وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط آن است.
د – هر گونه تکلیف جدید به نظام بانکی مبنی بر پرداخت تسهیلات، بخشش سود، جرایم و وجه التزام، تهاتر بدهی بانکی اشخاص و انتقال بدهی دولت به بانک مرکزی ممنوع است. پرداخت تسهیلات تکلیفی، صرفا بر پایه قوانین دایمی موجود و در چهارچوب نرخ سود و سقف مصوب شورای پول و اعتبار مجاز است. در رابطه با تسهیلات با نرخ ترجیحی، تامین مابه التفاوت یارانه سود در قوانین بودجه سنواتی ضروری است.
ه – اعطای اعتبار جدید به بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی بدون دریافت وثیقه به هر نحو از جمله اعطای خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی ممنوع است. نوع و میزان وثیقه قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می شود.
طولانی شدن روند تصویب برنامه هفتم توسعه
لایحه برنامه هفتم با تاخیری دو ساله از سوی دولت به مجلس رفت که بلافاصله مجلس آن را به دلیل ناقص بودن به دولت، بازگرداند و بعد از دو ماه دولت مجددا این لایحه را با اصلاحاتی به مجلس فرستاد و مجلس با وجود درگیر بودن نمایندگان با انتخابات اسفندماه، اواسط آذرماه آن را تصویب و برای نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال کرد.
شورای نگهبان نیز اواخر دی ماه این لایحه را برای رفع ایرادات آن به مجلس برگرداند. در ادامه با توجه در اولویت بودن بررسی و تصویب سند بودجه 1403 در مجلس، روند اصلاح و رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس به تاخیر افتاد و باعث شد که بررسی و تصویب بودجه 1403 بدون تصویب سند بالادستی آن یعنی برنامه هفتم توسعه، انجام شود.
در نهایت، باتوجه به اینکه درآمد و هزینه و عملکرد بودجه 1403 بر اساس برنامه هفتم توسعه بسته شده است، باید این برنامه از ابتدای امسال هم زمان با بودجه 1403 به اجرا درآید که البته بودجه 1403 هم هنوز تصویب نشده و ارایه بخش دوم بودجه و بررسی و تصویب آن به امسال موکول شده است؛ لذا باید پس از پایان تعطیلات نوروزی، برنامه هفتم سریع تر از سوی شورای نگهبان تصویب و ابلاغ شود و بخش دوم بودجه نیز از از سوی دولت به مجلس ارسال و تصویب شود تا اجرای آن با مشکل مواجه نشود.
پایان خبر تازوما
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصویب برنامه هفتم توسعه چشم انتظار سال جدید" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصویب برنامه هفتم توسعه چشم انتظار سال جدید"، کلیک کنید.