آخرین لحظات بر رییس جمهور و همراهان وی چطور گذشت؟ / امام جمعه تبریز تا 3 ساعت زنده بود

شرح حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور از زبان آخرین نفری که تماس گرفت؛

آخرین لحظات بر رییس جمهور و همراهان وی چطور گذشت؟ امام جمعه تبریز تا 3 ساعت زنده بود

رییس دفتر رییس جمهور شهید سید ابراهیم رییسی آخرین گفت وگو با آیت الله آل هاشم و آخرین لحظات قبل از حادثه سقوط بالگرد را شریح داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری تازوما، غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رییس جمهور که به عنوان آخرین نفری که با آیت الله آل هاشم پس از سقوط تماس گرفت، آخرین لحظات این حادثه را شرح داد.

وی گفت: تماس های مکرر با تلفن های عزیزان حاضر در هلی کوپتر میگرفتیم و هرچه تلاش کردیم پاسخی دریافت نکردیم. کادر پرواز گفتند تماسی با تلفن همراه کاپیتان مصطفوی گرفتیم که به جای ایشان آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز جواب دادند که گفتند حالشان خوب نیست و در دره افتادند.  

اسماعیلی ادامه داد: من هم با همان شماره تلفن تماس گرفتم، مجددا آقای آل هاشم جواب داد و گفتند که حالشان خوب نیست. ایشان گفت نمیدانم متوجه نشدند چه شد و پرسیدم کجایید، گفت نمیدانم و به من گفت لابه لای درختان هستند. در مورد مابقی همراهان پرسیدم گفتند من هیچکس را نمیبینم، تنها هستم و کسی هم همراه من نیست و مشخصات جنگل و درخت داد.  

رییس دفتر رییس جمهور همچنین تاکید کرد: برای ما تقریبا معلوم بود هلی کوپتر دچار سانحه شده و ماموریت ما این بود که سریع خودمان را به محل حادثه برسانیم و کار امداد و نجات را انجام دهیم. در معدن مس که ما فرود آمده بودیم امکانات خوب بود و ما این امکانات را همراه خود کردیم و به سمت منطقه ای که براورد میکردیم این حادثه رخ داده است.  

وی افزود: من سه یا چهار مرتبه با شهید آل هاشم صحبت کردم. شاید تا 3 ساعت بعد از حادثه من با ایشان صحبت کردم ولی تماس های پایانی ایشان رمقی نداشت و صرفا بیانگر حیات بود.  

اسماعیلی اضافه کرد: ما پس از رسیدن به محل حادثه متوجه شدیم و اوضاع و احوال و شرایط نشان میداد سایر کسانی که در هلی کوپتر بودند. وضعیت اجساد پیدا شده حکایت از این داشت که این عزیزان بلافاصله بعد از حادثه به شهادت رسیدند، اما آیت الله آل هاشم دوره کوتاهی پس از حادثه در قید حیات بودند.  

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: ما زمانی که از بالا پرواز میکردیم، نه صدای انفجاری شنیدیم نه دودی دیدیم. همانجا دهداری ها، جنگلبانی، و پاسگاه های انتظامی را بسیج کردیم ولی کسی هیچ صدا یا تصویری از دود ندیده و نشنیده بود. آنجا منطقه جنگلی است و روستا های کوچک با سکنه محدودی دارد.  

وی اظهارکرد: آقای آل هاشم در تماس ها جنگل و درخت را گفته بود و برخی از دوستان گفتند جایی که قبلا درخت ها سوخته است که ما سوال کردیم در یکی از مناطق ارسباران یک آتش سوزی شده بود. اما به دلایل مختلف نمیشد به این ادعا بسنده کرد، چون ایشان حال جسمی خوبی نداشت و نه میتوانست دقیق بگوید که حادثه چیست و چه اتفاقی افتاده است. به دلیل صدمات وارده نمیشد به همه ادعا های ایشان اعتماد صددرصد داشت و پس از اینکه به هلی کوپتر رسیدیم متوجه شدیم این منطقه نزدیک به آن جایی که اتش سوزی شده بود نداشت.

اسماعیلی گفت: بعد از اینکه ما به ارتفاعات رفتیم به مرور ابر ها امد، باران شروع شد، مه نشست و تقریبا از ساعت 3 بعدازظهر به بعد هوای منطقه کاملا متفاوت شد. ما گروه نزدیک به این هلی کوپتر بودیم ولی تا تیم های جستجو از نیرو های مسلح و هلال احمر خودشان را به ما رساندند، گام اول ما بودیم و تعدادی از پرسنل صنعت مس. با اعلام ما زمان برد تا تیم های امدادی به منطقه برسند. چیزی که در صحنه ها مشاهده میشد و چشم چشم را نمیدید و پیش پایمان هم مشخص نبود مربوط به چند ساعت پس از وقوع حادثه بود که شرایط جوی کاملا تغییر کرده بود.  

رییس دفتر رییس جمهور همچنین ادامه داد: من متخصص هواشناسی و شرایط عمومی پرواز و استاندارد های آب و هوا برای پرواز چیست نیستم، ولی چیزی که من دیدم به عنوان یک شاهد صحنه، از مسیر اول تا برگشت شرایط مان در زمان پرواز عادی بود و فقط در یک منطقه مشخص و لکه ای محدود در دره ای که در مسیر ما بود توده ای ابر وجود داشت. آیا اینکه همین مقدار هم عامل بازدارندگی برای پرواز است یا نه را صاحب نظران و گروه های متخصص باید نظر دهند.

وی افزود: رییس جمهور بیش از دیگران مقید بودند. بار ها اتفاق افتاده بود که در مسیر های پروازی یک روزه شرایط آب و هوایی تغییر پیدا میکرد و تردید پیدا میشد برای ادامه حرکت با هلی کوپتر و این سوال پیش می آمد که زمینی برگردیم یا هوایی و آقای رییس جمهور میگفتند انچه که مقررات پرواز حکم میکند را انجام دهید و اصلا زور نمیکردند که حتما این پرواز انجام شود یا خیر. کما اینکه موقعیت هایی هم پیش آمد که به جای پرواز شبانه به صورت زمینی از بیرجند به سمت مشهد برگشتند و از آنجا با هواپیما به تهران برگشتند. این مسیله برای همین چند وقت پیش بود. حتی همان موقع گفتند می توان یک پرواز را به فرودگاه طبس بیاورند، ولی ایشان گفتند که راضی نیستند به خاطر ایشان یک پرواز از مسیر اصلی منحرف شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آخرین لحظات بر رییس جمهور و همراهان وی چطور گذشت؟ / امام جمعه تبریز تا 3 ساعت زنده بود" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آخرین لحظات بر رییس جمهور و همراهان وی چطور گذشت؟ / امام جمعه تبریز تا 3 ساعت زنده بود"، کلیک کنید.